Türkiye, Çin menşeili ve Çin’den ithal edilen otomobillere uyguladığı ek gümrük vergileri ile tekrardan gündem oldu. Çin, Türkiye’nin uyguladığı ek gümrük vergilerini bu sefer Dünya Ticaret Örgütü’ne (DTÖ) taşıdı. DTÖ’ya yapılan şikayetin ise ana sebebi Çin’den ithal edilen otomobillere uygulanan ek gümrük vergileri oldu. Peki bu şikayet otomobil ek vergi kaldıracak mı?
Çin, otomobilde ek gümrük vergisini DTÖ’ya şikayet etti
Türkiye’de yaklaşık bir yıldan fazla süredir Çin’den ithal edilen araçlar için farklı bir yaptırım uygulanıyor. Hem fabrika teşviki hem de yerli otomobil teşviki için atılan bu adımlara Çin tarafından karşı hamle yapıldı ve Çin, DTÖ’ya Türkiye’yi şikayet etti.
Yapılan açıklamada, “Türkiye’nin aldığı ayrımcı tedbir DTÖ kurallarına aykırıdır ve korumacı niteliktedir. Türkiye’yi DTÖ kurallarına uymaya ve tedbirlerini derhal düzeltmeye çağırıyoruz” denilerek Türkiye’nin ek gümrük vergisini kaldırması talep edildi.
İlk ek gümrük vergisi Çin’den ithal edilen elektrikli otomobiller için uygulanmış ve sonrasında tüm otomobiller için yüzde 40 ek vergi çıkarılmıştı. Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan duyurularla birlikte Avrupa Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşması imzalanan ülkeler dışında herhangi bir ülkeden gelen araçlar için Türkiye’nin 7 bölgesinde en az 20 yetkili servis istasyonu kurulması zorunlu tutuldu.
Bununla birlikte ithalatı yapılacak her firmanın Türkiye’de kurulmuş en az 40 personele sahip Türkçe çağrı merkezi ile hizmet vermesi ve ülke içinde yetkili temsilcisinin de bulunması zorunlu hale getirildi. Son olarak Eylül ayından beri uygulanan ek vergilere hibrit araçlar da dahil edildi. Bu zorunluluktan etkilenen Çinli firmalar arasında ise Skywell, MG, Chery, Seres, BYD gibi son zamanların popüler araç üreticileri bulunuyor.
Peki sizce Çin’in şikayeti nasıl değerlendirilecek? Düşüncelerinizi yorumlarda paylaşabilirsiniz.