Fuat Uzkınay (1888 -1956)
Osmanlı İmparatorluğu Başkumandan Vekili Enver Paşa, I. Dünya Savaşı sırasında Alman ordularının, filmleri bir propaganda unsuru olarak kullandığını gördü. Sinemanın bu yönde önemini fark eden Enver Paşa, 1915’te Merkez Ordu Sinema Dairesi’ni kurarak, Türk sinemasının kurumlaşmasının temellerini attı.
Merkez Ordu Sinema Dairesi’nde görevli Fuat Uzkınay’ın çektiği filmler, askeriye tarafından desteklendi. Bu nedenle askeriye, Türk sinemasının doğuşunda birincil etken oldu.
FUAT UZKINAY FİLMLERİ
YÖNETMEN
• Ayastefanos’taki Rus Abidesi’nin Yıkılışı (1914)
• Leblebici Horhor Ağa (1916)
• Himmet Ağa’nın İzdivacı (1918)
• Zafer Yollarında (1923)
• İzmir Zaferi / İstiklâl (1942)
YAPIMCI
• Bican Efendi Vekilharç (1917)
• Himmet Ağa’nın İzdivacı (1918)
• Mürebbiye (1919)
• Binnaz (1919)
• Bican Efendi Mektep Hocası (1921)
• Bican Efendi’nin Rüyası (1921)
GÖRÜNTÜ YÖNETMENİ
• Ayastefanos’taki Rus Abidesinin Yıkılışı (1914)
• Bican Efendi Vekilharç (1917)
• Himmet Ağa’nın İzdivacı (1918)
• Tombul Aşığın Dört Sevgilisi (1919)
• Mürebbiye (1919)
• Binnaz (1919)
• Bican Efendi’nin Rüyası (1921)
• Bican Efendi Mektep Hocası (1921)
• Boğaziçi Esrarı / Nur Baba (1922)